رئیس پیشین ستاد پشتیبانی از مردم افغانستان گفت: تحصیل دانش آموزان افغانستانی در ایران نمونه واضحی از عدم توقف پذیری مسیر علم و دانش است.

رجایی مشاور معاونت بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس پیشین ستاد پشتیبانی از مردم افغانستان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون بحث ممنوعیت پذیرش دختران دانشجوی افغانستانی در دانشگاه های افغانستان اظهار داشت: چه در دوره گذشته و حتی حالا هم نگاه کلاسیک نسبت به آموزش دختران و پسران افغانستانی وجود ندارد و به جایگاه آنان در جامعه افغانستان توجه نمی‌شود.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، درحال حاضر هر سیستمی که بخواهد در سطح جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود می‌بایست استاندارد‌هایی را در زمینه حقوق بشر، اقوام و ... رعایت کند از جمله اینکه حق تحصیل و علم آموزی برای دختران و بانوان قائل شود.

رئیس کمیسیون روابط بین الملل و حقوقی تشکل های شاهد و ایثارگر به وقایع اخیر افغانستان اشاره کرد و افزود: مثلاً در شرایط فعلی افغانستان بیش از ۵۷۰ هزار دانش آموز افغانستانی و باتوجه به دستور رهبر انقلاب مبنی بر ارائه آموزش تحصیلی رایگان به دانش آموزان مجاز و غیرمجاز افغانستانی، در حال تحصیل در مدارس جمهوری اسلامی ایران هستند و این نشان دهنده این است که مسیر علم‌آموزی دختران افغانستانی مسیر مسدود شدنی نیست.

به گفته رئیس پیشین ستاد پشتیبانی از مردم افغانستان، خانواده‌های افغانستانی باوجود ممنوعیت پذیرش دانشجویان دختر افغانستانی در دانشگاه‌های این کشور عملا در آینده‌ای نه چندان دور دچار بی ثباتی خواهند شد.

مشاور معاونت بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: ارائه دروس انفورماتیک در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی به دانشجویان پناهجوی افغانستانی و دختران افغانستانی بازمانده از آموزش جزو برنامه ریزی های انجام شده این دانشگاه است.

آقای رجایی در پایان نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران چندین دهه فعالیت در حوزه آموزشی پناهجویان مجاز وغیر مجاز در مقاطع مختلف تحصیلی برجاي گذاشته و این روند استمرار دارد و جامعه جهانی مکلف به حمایت مادی و معنوی اين مهم مي باشد اما هنوز علت اين بی اعتنایی به چنین اتفاقات مثبتی نسبت به اتباع افغانستانی مشخص نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار